Menu
Winkelwagentje

Bracketassen

Bracketassen, ofwel trapassen, zijn twee lagers met een as ertussen waarop de cranks (onderdeel waar de pedaal aan vast zit) op gemonteerd zijn.

Bij de meeste stadsfietsen wordt de bracketas gemonteerd met schroefdraad in het frame (BSA-draad) dus als je een trapas met schroefdraad hebt kun je er eigenlijk van uit gaan dat je een trapas hebt met BSA draad.

Als je geen schroefdraad hebt, is het een inslag trapas en dan zijn er ook verschillende maten van de cubs. Dit zijn verschillende diameters, weergegeven in millimeters. Van de grote merken is eigenlijk alleen Gazelle die inslag trapassen gebruikt.

Wat wel bij elke fiets anders is is de lengte van de as. Deze kan je gewoon opmeten met een schuifmaat en anders met een rolmaat. Dit gaat het makkelijkst als de trapas al is gedemonteerd. De lengte wordt weergegeven in millimeters.

De as zelf is bij stadsfietsen eigenlijk altijd een vierkant. Deze valt in het crankstel en is iets conisch waardoor, als je hem vast draait altijd goed blijft zitten.

Meestal hebben sportfietsen (race en mtb) losse lagers aan de buitenkant en de (trap)as zelf vast aan het crankstel die je door de lagers schuift. Deze lagers zitten meestal ook gewoon met BSA draad vastgedraaid in het bracket.

Montage
Voor de montage van een nieuwe trapas heb je natuurlijk gereedschap nodig, afhankelijk van welk systeem je hebt:
Voor fietsen met een BSA-schroefdraad trapas heb je een cranktrekker
nodig.

Verwijder eerst de borgmoer uit de crank. Draai hierna de cranktrekker stevig in het schroefdraad van de crank. Draai vervolgens de binnenste bout van de crank met een ring/steeksleutel richting de trapas. De crank komt zo geleidelijk los van de trapas.

Voor een inslag trapas heb je een speciale pers nodig maar je kan het ook prima proberen met de oude cub omgedraaid tegen de nieuwe cub en een hamer.

1 - 24 van 96 (4 pagina's)